Про строки розгляду касаційної скарги в адміністративному судочинстві.


Аналіз проблематики пов’язаної з дотримання адміністративними судами процесуальних строків розгляду справ, в тому числі й суду касаційної інстанції.

Право касаційного оскарження рішень першої інстанції після їх перегляду в апеляційному порядку, а також судових рішень суду апеляційної інстанції передбачено ст. 211 КАСУ (Кодекс адміністративного судочинства України), ст. 7 та 14 ЗУ «Про судоустрій та статус суддів».

Відповідно до ст. 214¹ КАСУ касаційна скарга має бути розглянута протягом одного місяця з дня одержання судом касаційної інстанції адміністративної справи.

Треба зазначити, що на відміну від строку розгляду апеляційної скарги, встановленого ст. 195¹ КАСУ, можливості продовження строку розгляду касаційної скарги навіть у виняткових випадках не передбачається.

Однак на практиці розгляд касаційної скарги часто «зависає» на тривалий час, який суттєво перевищує місячний строк, передбачений ст. 214¹ КАСУ, тим самим порушуючи законні права та інтереси скаржника.

Порушення судами зазначених строків, відповідно до чинного законодавства не передбачає правових наслідків, в тому числі не впливає на порядок чи наслідки розгляду касаційної скарги.

Водночас, керуючись п.2) ч.1 ст. 83 ЗУ «Про судоустрій та статус суддів» за невжиття суддею заходів щодо розгляду заяви, скарги чи справи протягом строку, встановленого законом, суддю може бути притягнуто до дисциплінарної відповідальності у порядку дисциплінарного провадження.

Отже, при необхідності та/або бажанні на підставі ст. 84 ЗУ «Про судоустрій та статус суддів» ви можете звернутися зі скаргою (заявою) щодо поведінки судді, яка може мати наслідком дисциплінарну відповідальність судді. Щодо суддів вищих спеціалізованих судів та суддів Верховного Суду України дисциплінарне провадження здійснює Вища рада юстиції.

Також слід відзначити, що проблема пов’язана з затягуванням розгляду справ судами усіх рівнів, в т.ч. й адміністративними судами, для України є не новою.

Так Вищий адміністративний суд України своїм інформаційним листом від 05.03.12р. №708/11/13-12 вкотре наголосив на необхідність дотримання строків розгляду адміністративних справ, встановлених КАСУ. В основу інформаційного листа було покладено рішення Європейського суду з прав людини від 02.02.12р. у справі «Онопко проти України».

Аналогічні акценти, серед іншого, також було вказано Верховним судом України в листі 03.04.2007р. Щодо виконання рішення Європейського суду з прав людини у справі «Красношапка проти України».

Як висновок, можна зауважити, що теоретичні, тобто такі, що встановлені законодавством та практичні строки розгляду касаційної скарги в адміністративному судочинстві негативно відрізняються. Єдиним законним засобом впливу на суддів, в такому випадку, залишається подання скарги на суддю для притягнення його до дисциплінарної відповідальності.

Серед позитивних моментів можна відзначити, що Європейський суд з прав людини, як правило, приймає рішення на користь скаржників у справах, предметом яких є порушення п. 1 ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року (ратифіковано ВРУ 17.07.1997р.). Відповідно до Конвенції кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку.

Запитання до юриста:

Телефонуйте за номером: +38 044 362-29-14 запитати юриста